mandag 26. desember 2022

En drosje til hjelp

 


Det var en grå og kjølig høstdag i begynnelsen av 1920-tallet. Jeg hadde vært på torvmarkedet for å handle litt frukt og grønnsaker, men jeg hadde kanskje handlet litt for mye. Jeg hadde en alt for full pose i hånden, og jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle komme meg hjem med alt dette, ettersom jeg gir et stykke utenfor sentrum.

Heldigvis var det ikke langt til den nærmeste drosjebilen. Jeg hadde sett dem før, men aldri prøvd å ta en selv. Jeg bort til sjåføren og spurte om han kunne kjøre meg hjem. Han nikket og hjalp meg inn i bilen, og så kjørte vi av gårde gjennom de trange gatene i byen.

Underveis fortalte sjåføren om hvordan han hadde startet sin egen drosjebilvirksomhet, og hvordan han hadde sett at det var et stort behov for denne tjenesten i byen. Jeg lyttet interessert mens jeg nøt den varme og behagelige atmosfæren inni bilen.

Etter en stund kom vi frem til min adresse, og sjåføren hjalp meg med å bære inn den store og tunge posen. Jeg takket ham hjertelig for turen, og han smilte og ønsket meg en god dag videre.