Vi ser den gamle sveivebroen som er under åpning på det første bildet, og åpen med slepebåten Orscarsborg i det andre bildet. Broen ble bygget på mek. Verksted ved Mossesundet. Den delte seg på midten og la seg langs med hver kanalvegg. Ble oppført i 1888, og var i bruk helt frem til 1953. Ved Tollbodkaien ser vi D/S Bastø. Bastø hadde fast passasjererslipp der så lenge båten var i R.M. Petersons eie. Båtene hans ble solgt til A/S Alpha i 1911.
På brygga ser vi pakkboden og Tollboden fra 1858 som huser Peppes Pizza i dag. Til høyre for Tollboden står et lager. Denne bygningen eksisterer fortsatt i dag. Det samme gjør den neste bygningen med dagens adresse Jeløgaa 4. De resterende bygninger måtte vike da Rådhusbroen skulle oppføres.
Den haugen som signalballongene står på hadde navnet signalhaugen og var en del av store voller fra den gangen kanalen ble gravd. Dette er siste rest av denne og om du ser nøyere etter ser vi en hest og kjerre som henter jord derfra. Hele området fra signalhaugen og ut mot høyre er innkjøringen til dagens Bastøferger. Signalene var enkle. Begge ballonger på toppen betyr opptatt, og en ballong på halv stang fortalte hvilken retning det var ledig fra. Ballongene ble fjernet rundt 1953.
Foto: Severin Worm Petersen. Eier: Norsk Teknisk museum.