Underholdning av reisende var ikke så uvanlig i de gamle dager. Litt som dagens reisende tivoli. Det kunne variere hva de reisende hadde å tilby. Som oftest noe du ikke så til daglig. I 1848 kom en slik reisende underholdningsmann til Moss. På plakaten sto det kinesisk fyrverkeri. Vi kikker på annonsen:
«Undertegnede er ankommen her til Staden og agter i denne Uge at afbrænde et Brilliant Chinesisk Kunst- og Lyst-Fyrverkeri, hvortil en Subskribtionsliste kommer til at Cirkulere, for at de Omkostningene nogenlunde dækkende. Moss i October 1848. Ærbødigst V. Stella.
Moss Avis sin journalist hadde vært til stede og synes det var både smukt og vellykket. Han skriver også om et stort oppmøte med folk. Men noe spesielt med betaling hadde fyrverkerimesteren ikke mottat. Det var ikke slik at man Vippset som i dag. Ofte ble en hatt eller en kasse sendt rundt blant publikum, hvor de enkelte valgte hvor mye de hadde lyst til å gi. Om Mossingene var gjerrige, eller kanskje ikke synes det var så imponerende vites ikke. En subskriptionsliste var rett og slett en bookinglinst hvor man kunne leie inn Stella for show.
Noen dager senere reklamere V. Stella på nytt. Denne gangen skulle han fyre opp en»phyrotekninsk Episode af Slaget ved Dybbel den 5. juni 1948». Det var ganske vanlig å sette store majestetiske titler på det meste. I dag har vi reklame, som ikke ulikt presenterer overdrevent. Om forestillingen hadde suksess kommer ikke frem av den videre historien. Men skal vi tro fyrverkeri, var det nok spektakulært.
Kilde: Moss Avis 1848.
Kilde: Moss Avis 1848.