onsdag 10. mars 2021

Ting forteller: Skobesparere

 


Mossehistorien i samarbeid med Karin Behn-Skjævestad presenterer
"Ting forteller". Litt smådrypp fra Karins brede og allsidige kunnskap om lokalhistorie og annet spennende. Trykk på bildet for full størrelse! 

onsdag 3. mars 2021

VIKING MELK




I 1875 ble Norwegian Condensed Milk etablert på Hamar, og i 1889 lykkes Dr. Olav Sopp å fremstille usukret kondensert melk på blikkboks. To år senere kom de første boksene i salg under navnet Viking Melk, og han etablerte en melkefabrikk på Kapp. 10 år senere kjøper Nestle` denne fabrikken, og i 1905 kjøper de også fabrikken på Hamar, og danner selskapet A/S De Norske Melkefabrikker.

Høsten 1902 startet en produksjon av sterilisert melk i Holmestrand. Det var en fabrikk som hadde produsert hermetisk melk i Drammen som ble flyttet hit. I 1912 ble denne fabrikken solgt til Nestle`, og etter dette oppkjøpet ble denne fabrikken kjent under navnet Vikingmelk-fabrikken, men er del av A/S De Norske Melkefabrikker. Denne fabrikken var i drift til 1958.

I 1924 kjøper de også opp en melkefabrikk i Levanger som produserer kondensert melk og melkepulver. Denne fabrikken er en del av Værne kloster Melkefabrikker og er eid av Inggard Sundt. Nestle selger fabrikken i Levanger i 2001.

Viking Melk ble tidligere solgt både på flasker og bokser. Flasken er produsert på Moss Glassværk.


Mossehistorien i samarbeid med Karin Behn-Skjævestad presenterer "Ting forteller". Litt smådrypp fra Karins brede og allsidige kunnskap om lokalhistorie og annet spennende.


"Ting forteller" Karin Behn-Skjævestad Parketten

Mossehistorien i samarbeid med Karin Behn-Skjævestad presenterer "Ting forteller". Litt smådrypp fra Karins brede og allsidige kunnskap om lokalhistorie og annet spennende.

 

lørdag 27. februar 2021

Smådrypp fra Moss - Gunnar W R Johansen - Charmer´n

 


Et nytt innblikk i lokalhistorien fra vår eminente Skråblikkforfatter Gunnar W. R. Johansen 🤩


"Ting forteller" Karin Behn-Skjævstad Coca Cola Moss Glassverk


Mossehistorien i samarbeid med Karin Behn-Skjævestad presenterer "Ting forteller". Litt smådrypp fra Karins brede og allsidige kunnskap om lokalhistorie og annet spennende.

mandag 15. februar 2021

Oppføring av den gamle Værlebrygga i 1890.

Det var ingen støpt mur. Lokale innleide roere lempet steiner rett ut i vannet med henviste plasser. Steinene ble hentet fra Reiertangen, Albybukta og langs strendene som grenser mot Revlingen. De fikk betalt 3 kroner pr. tonn stein de lempet. De flinkeste greide et tonn på bare 3-4 turer. Kontrollør var byingeniør Stabell. Han målte opp last regnet ut sånn ca. vekt.
 
Etter hvert ble haugene høye nok til å være bølgedempere. På enkelte steder var det ned mot 5 meter dypt kunne Aksel Olsen fortelle, som var en av roerne. Noen år senere ble murene forsterket med store steinblogger som var hugget ut ved Hoppern på Jeløya. De ble lagt på toppen av steinmuren. Selve muren gikk i en halvmåne ut mellom kanalen og det gamle kurbadet. Inni denne halvmånen ble det oppført to trebrygger som ble brukt til båtplasser for litt mindre båter. Ved den innerste brygga var det så grunt at båtene sto tørt ved lavvann.
 
Bryggene ble benyttet frem til 1914 hvor selv bølgeburen ikke greide å holde igjen den store vinterstormen som knuste bryggene og 40- 50 båter i biter. Brygga ble aldri tatt i bruk på samme måte, og bare 2 år senere begynte man byggingen av det som i dag er selve Værlebrygga.



søndag 14. februar 2021

Et tidsbilde - D/S Bastø i kanalen



D/S Bastø på vei gjennom kanalen. Bastø ble bygget på Akers Mek. Værksted i 1885 på bestilling av R. M. Peterson i Moss og er den aller første dampbåten med navnet "Bastø". Båten vi ser på bildet er 14.8 meter lenger enn originalen. Den ble bygget ut i 1901 og fikk et mer "standard" utseende. Skipet gikk i fast rute mellom Halden/Hvaler og hovedstaden, men tilhørte Moss. I 1907 ble en automobil løftet om bord for aller første gang. Det var antagelig Sam Eyde som eide denne. I 1911 solgte Peterson sine båter og rettigheter til A/S Alpha. Bastø var i drift 63 år før hun til slutt ble hugget opp i Stavanger.

Bak til venstre ser vi taket på tollbodens bryggemottak. Og Tollboden ved siden av der igjen. Det sies at det avlange taket er det samme som tidligere ble brukt som fiskebasar på Torget. Tollboden ble oppført i 1859. Dens skjebne har vært truet flere ganger, men står mer solid enn noen sinne i dag. Midt i bildet ser vi den originale Fiskebasaren. Den ble oppført i 1899 og i hovedsak benyttet til salg av fersk fisk i saltvannstanker. Den måtte flyttes i 1961 da dagens kanalbro trengte plassen til ny avkjøring. Den gamle bygningen ble revet i 1968. I dag er en moderne utgave bygget omtrent på den samme plassen.
 
Ellers ser vi deler av den gamle kanalparken som på denne tiden gikk helt ned til den gamle broen og litt bebyggelse i Jeløgata bak der igjen.