torsdag 19. september 2019

Oslofjorden rundt

Forfattet av Arve Tomt Gundersen for Mossehistorien.

Året 1957 kan i dag virke som veldig lenge siden. Selv for de som er født på den tiden. Men allerede i 1957 var de eldste automobilene ganske gamle. Faktisk så gamle at de var blitt veteranbiler. Nå skal det riktignok bare 20 år til for at en bil blir klassifisert som veteran. Men det er nå slik allikevel at når vi tenker på en veteranbil så tenker vi på de eldste bilene. Og det finnes veldig mange bilentusiaster. Billøp, rebusløp og andre muligheter til å vise frem de gamle bilene har alltid vært stas. I 1957 ble det arrangert akkurat et slik løp. "Oslofjorden rundt". I dette løpet stanset bilene i flere av byene. Både for underholdning og utstilling. Og Moss var med på reisruten. Heldigvis for oss var Moss sin egen hoff-fotograf, Johan Rynnås på plass!

Men først. La oss kikke litt på Moss sin egen automobilhistorie. Det vil si. Vi ta en kort oppsummering ettersom dette handler om "Oslofjorden rundt".

De første
Den aller første automobilen vi kjenner til ble innkjøpt av Politimester Johannes Ditlev Fürst i 1909. Den neste av Brødrene Brandstrup. Det fulgte trolig noen flere biler/biler med lasteplan samtidig med dem.

B1 - Foto: Georg Kjellerød
I 1910 begynte man med fastmonterte registreringsnummer på alle kjøretøy med forbrenningsmotor, hvor Østfold fikk bokstaven B. Og i Moss ble de første B´ene registrert. Først ut var Drosjeeier Hans Ombustvedt med sin B1 registrerte Brennabor automobil. I Motorvognregisteret leser vi at Ombustvedt også var eier av B2. Fredrik Blohm-Olsen var eier av B3. Dette var en bil med 3 hjul og en spak til å styre med. Kjøpmannen Søren Kure var eier av B4. Disponent Hans Bugge var eier av B5. Doktor Ole Andreas Lundeby fra Våler var eier av B6 og slik fortsatte nummereringen. I begynnelsen var automobilene i hovedsak satt til drosjevirksomhet. Samtidig ble små lastebiler stadig mer populære i industrien.

Omnibussen. Foto:Vogtesamlingen, Moss bibliotek.
Bussene
Det tok ikke lang tid før bussene kom i trafikk. Den første bybussen var en "omnibuss" i 1925. Den kjørte i faste ruter rundt i byen. Før denne bussen gikk det to forskjellige busser til Svinndal. En hadde oppstart allerede i 1909. Det var en slags lastebil med presenning og sittebenker. Det varte kun noen måneder før ruten ble lagt ned. Noen år senere kom en ny buss på banen. Men den kjørte altså i omlandet og ikke i byen.





Ok, vi stopper der. Denne gangen handler det altså om Oslofjorden rundt.

Bilene startet i oslo
Oslofjorden rundt
Arrangementet var et samarbeid mellom KNA (Kongelig Norsk Automobilforbund) og Norsk Veteranvogn Klub. Her var det ikke bare viktig å stille med en stilfull veteranbil, men bekledningen skulle også være tidsriktig. Det var biler og førere fra hele Europa. Det hele startet med en utstilling på Festningsplassen i Oslo 13. mai 1957.  Dagen etter var det en skjønnhetskonkurranse. Jeg går ut i fra at det var kåring av den fineste bilen og ikke fruen i passasjersetet. Løpet var delt opp i fem forskjellige klasser ut i fra hvor gamle bilene var. Den 15. mai gikk startskuddet og 45 automobiler var i gang.

Reiseruten gikk via Drammen, Tønsberg og Larvik. Der ble bilene fraktet med båten Peter Wessel over til Fredrikstad. De overnattet i byen før de igjen startet klokken 10.00 dagen etter. Denne gangen med kursen mot Moss. Gjennom Råde og Rygge sto det folk langs veiene og heiet dette spesielle følget fremover. Bilene måtte innom flere kontrollstasjoner og en av disse var i Karlshuskrysset. I Vestfold hadde skolebarna fått fri til å se på billøpet. Da bilene kom til Moss stoppet alle for samling på Melløs før de paraderte ned til Nedre torv. Og skal vi tro Moss Avis så eksploderte det formelig med folk da bilene hadde parkert. Alle ville få et blikk av de gamle skjønnhetene.




Ikke alle bilene holdt hele veien. Foto: Dagbladet.

Biler og førerer parkerte sine biler og sjåførene ble invitert på lunsj. Klokken 13.30 var løpet i gang på den siste etappen. Deretter skulle ferden tilbake til hovedstaden. Målet var at alle bilene var tilbake i Oslo til klokken 17.00. Det var i alle fall planen. De gamle bilene ble slitne og de gjorde nok som de selv ville. Rundt halve følget måtte underveis ha service for å komme seg videre. Ikke alle synes det var like stas og enkelte steder hadde ikke publikum spart på kruttet. Det haglet med ubekvemsord som trolig ikke ville vært spesielt farlig å rope i dag, men folk er folk. Man hadde nemlig en holdning den gang om utvikling og fornyelse. Man skulle da aldeles ikke ta vare på slike gamle vrak, spesielt ikke på veiene.



Det som er litt spennende er at alle aviser som dekket dette løpet greide å opererere med forskjellig antall deltagere. Skal vi tro dem så var det alt fra 38 - 46 deltagere. Og det samme med hvor mange som brøt løpet. Minst halvparten ble det skrevet.

Det var ingen Mossinger med i løpet, i alle fall nesten ikke. For en av bilene var en Scania Vabis fra automobilfabrikken på Kambo. Så Moss var i alle fall representert.






Dette var den kjente Genevieve  fra filmen med samme navn i 1953.





1957 var forøvrig ikke det eneste året som Nedre torv var full av gamle biler. Det skjedde også 12. april 1940. De tyske okkupantene rekvirerte alle ledige automobiler i byen. De ble registrert og tatt i bruk på torvet. Mange gjemte bilene sine på låver rundt i omlandet. Men det er en annen historie.





Og har du lyst til å se en film av det hele kan du det. I alle fall nesten hele, for typisk nok filmet de ikke i Moss. https://tv.nrk.no/se?v=FMAA57002257&t=502s



Kilder
Akershus Amtstidende 1957
Moss Avis 1957
Digitalt museum
Eget arkiv