tirsdag 7. juli 2020
Glassblåserne på Moss Glassverk
lørdag 29. februar 2020
DS Beta
Gatelangs i Høyenhaldsgata
Bybrannen 1881
Molbekktjernet
Her ser vi et stemningsbilde fra Molbekktjernet med den originale brua. Isen ser ut til å smelte. Kanskje nyter fruene vårsola? Barn og ungdom trakk opp til jernet for skøyter og lek hver vinter.
Ukjent fotograf, ca. 1904. Kolorert av Mossehistorien.
Helgerødstranda
Mellom det området hvor Torderødsalleen kom ned til vannet og bukta mot kanalen hvor Moss Mekaniske verksted oppsto var det en lang strandlinje. Den tilhørte eiendommen Helgerød. Og stranda fikk navn etter eiendommen. Den lå helt opp til omtrent der Værftsgata går i dag. Stranda ble først tatt i bruk av skipsverftene, ettersom var ganske langgrunt. Deretter bygget ut og over. I dag er det ingen spor igjen av strandlinja.
𝔖𝔨𝔦𝔭𝔯𝔢𝔦𝔡𝔢
Ved slutten av vikingtiden, rundt år 1100-1200 var Østfold fylke kjent som «Borgarsyssel». Under Borgarsyssel var «fylket» delt opp i 13 skipreider. Et merkelig navn tenker du kanskje. Men svaret ligger i navnet. Moss og Rygge lå under skipreidet Varna. Spydeberg og Skiptvet f. eks var under Vemme. Hvert skipreide var forpliktet til å stille med et seilbart skip. Men ikke hvilket som helst skip. Det måtte være et langskip på «20 sesser». Det var det samme som 20 tofter. En tofte er en slik man sitter på i god gammeldags robåt. Langskipene kunne variere mellom 13 til 25 sesser. Etter loven den gangen måtte Varna Skipreide stille med minst ett skip på 20 sesser. Disse skipene skulle inn i kongens flåte, «Leidang». I tillegg måtte hvert skipreide også stille med mannskap. Det satt da to mann på hver åre.
Hvert skipreide var delt opp i 6 fjordinger. For Varna sin del var dette på 1500-tallet delt opp i Kloster fjordung, Dilling fjordung, Jeløy fjordung, Rør fjordung, Støtvik fjordung og Vasbygda fjordung. Frem mot 1700-tallet forsvant ordningen ved å stille med langskip og gikk over til å måtte betale skatter. 
Illustrasjonsbilde: avaldsnes
Båten avbildet er "Draken harald hårfagre", dette er en båt på 25 sesser. 25 årepar, skipet veier rundt 70 tonn og er verdens største rekonstruerte vikingskip.
Abonner på:
Innlegg (Atom)