lørdag 29. februar 2020
Gatelangs i Høyenhaldsgata
Bybrannen 1881
Molbekktjernet
Her ser vi et stemningsbilde fra Molbekktjernet med den originale brua. Isen ser ut til å smelte. Kanskje nyter fruene vårsola? Barn og ungdom trakk opp til jernet for skøyter og lek hver vinter.
Ukjent fotograf, ca. 1904. Kolorert av Mossehistorien.
Helgerødstranda
Mellom det området hvor Torderødsalleen kom ned til vannet og bukta mot kanalen hvor Moss Mekaniske verksted oppsto var det en lang strandlinje. Den tilhørte eiendommen Helgerød. Og stranda fikk navn etter eiendommen. Den lå helt opp til omtrent der Værftsgata går i dag. Stranda ble først tatt i bruk av skipsverftene, ettersom var ganske langgrunt. Deretter bygget ut og over. I dag er det ingen spor igjen av strandlinja.
𝔖𝔨𝔦𝔭𝔯𝔢𝔦𝔡𝔢
Ved slutten av vikingtiden, rundt år 1100-1200 var Østfold fylke kjent som «Borgarsyssel». Under Borgarsyssel var «fylket» delt opp i 13 skipreider. Et merkelig navn tenker du kanskje. Men svaret ligger i navnet. Moss og Rygge lå under skipreidet Varna. Spydeberg og Skiptvet f. eks var under Vemme. Hvert skipreide var forpliktet til å stille med et seilbart skip. Men ikke hvilket som helst skip. Det måtte være et langskip på «20 sesser». Det var det samme som 20 tofter. En tofte er en slik man sitter på i god gammeldags robåt. Langskipene kunne variere mellom 13 til 25 sesser. Etter loven den gangen måtte Varna Skipreide stille med minst ett skip på 20 sesser. Disse skipene skulle inn i kongens flåte, «Leidang». I tillegg måtte hvert skipreide også stille med mannskap. Det satt da to mann på hver åre.
Hvert skipreide var delt opp i 6 fjordinger. For Varna sin del var dette på 1500-tallet delt opp i Kloster fjordung, Dilling fjordung, Jeløy fjordung, Rør fjordung, Støtvik fjordung og Vasbygda fjordung. Frem mot 1700-tallet forsvant ordningen ved å stille med langskip og gikk over til å måtte betale skatter. 
Illustrasjonsbilde: avaldsnes
Båten avbildet er "Draken harald hårfagre", dette er en båt på 25 sesser. 25 årepar, skipet veier rundt 70 tonn og er verdens største rekonstruerte vikingskip.
I Kongens gate
Gatelangs, Konggata, rundt 1910. Solen henger lavt og lager fine skygger. A/S Salomons skoutsalg til venstre i Kongens gate 15 (Banken). Oppslagstavle og brannvarsler på veggen ved butikken til Marie Watne.
𝔊𝔞𝔱𝔢𝔫𝔞𝔳𝔫𝔰𝔡å𝔭 1882
Byens første kjente gatenavnsdåp var i 1882. Da ble Radet endret til Klostergaden, Enggaden ble endret til Dronningensgade, generalauditør Tøger Christian Fleischer fikk en gate oppkalt etter seg, Bakkene og Bakkegaden ble endret til Vogts Gade til ære for byfogd David Vogt, Postmestergaden ble endret til Gudes Gade til ære for Gude-familien, den siste delen av Storgaden ble endret til Henr. Gerners Gade, en stikkgate fra Kongens Gade fikk navnet Wulfsbergs Gade etter byfogd Gregers Winther Wulfsberg, den åpne plassen på baksiden av Basarbygningen fikk navnet Cristian Augusts Plads. En slags fortsettelse på torvet nedenfor med navnet Christian Augusts Torv. Tvergaden ble endret til Chrysties Gade etter Chrystieslekten, veien til Helgerød som både hadde gått under navnet «veien til Trondvig og Jeløgaden» fikk navnet Helgerødgaden, veien langs Mossesundet på Jeløysiden fikk navnet Værftsgaden, Vestre Sands Gade gikk over i Braatengaden, Værlen og Sanden ble endret til Strandgaden, Konggaden endret navn til Kongens Gade, Havnen ved Radet endret navn til Klommestensaasen, Præstegaardsstrædet endet navn til Løkkegaden. Den neste store navnedåpen var i 1907.
Abonner på:
Innlegg (Atom)