onsdag 3. mars 2021

VIKING MELK




I 1875 ble Norwegian Condensed Milk etablert på Hamar, og i 1889 lykkes Dr. Olav Sopp å fremstille usukret kondensert melk på blikkboks. To år senere kom de første boksene i salg under navnet Viking Melk, og han etablerte en melkefabrikk på Kapp. 10 år senere kjøper Nestle` denne fabrikken, og i 1905 kjøper de også fabrikken på Hamar, og danner selskapet A/S De Norske Melkefabrikker.

Høsten 1902 startet en produksjon av sterilisert melk i Holmestrand. Det var en fabrikk som hadde produsert hermetisk melk i Drammen som ble flyttet hit. I 1912 ble denne fabrikken solgt til Nestle`, og etter dette oppkjøpet ble denne fabrikken kjent under navnet Vikingmelk-fabrikken, men er del av A/S De Norske Melkefabrikker. Denne fabrikken var i drift til 1958.

I 1924 kjøper de også opp en melkefabrikk i Levanger som produserer kondensert melk og melkepulver. Denne fabrikken er en del av Værne kloster Melkefabrikker og er eid av Inggard Sundt. Nestle selger fabrikken i Levanger i 2001.

Viking Melk ble tidligere solgt både på flasker og bokser. Flasken er produsert på Moss Glassværk.


Mossehistorien i samarbeid med Karin Behn-Skjævestad presenterer "Ting forteller". Litt smådrypp fra Karins brede og allsidige kunnskap om lokalhistorie og annet spennende.


"Ting forteller" Karin Behn-Skjævestad Parketten

Mossehistorien i samarbeid med Karin Behn-Skjævestad presenterer "Ting forteller". Litt smådrypp fra Karins brede og allsidige kunnskap om lokalhistorie og annet spennende.

 

lørdag 27. februar 2021

Smådrypp fra Moss - Gunnar W R Johansen - Charmer´n

 


Et nytt innblikk i lokalhistorien fra vår eminente Skråblikkforfatter Gunnar W. R. Johansen 🤩


"Ting forteller" Karin Behn-Skjævstad Coca Cola Moss Glassverk


Mossehistorien i samarbeid med Karin Behn-Skjævestad presenterer "Ting forteller". Litt smådrypp fra Karins brede og allsidige kunnskap om lokalhistorie og annet spennende.

mandag 15. februar 2021

Oppføring av den gamle Værlebrygga i 1890.

Det var ingen støpt mur. Lokale innleide roere lempet steiner rett ut i vannet med henviste plasser. Steinene ble hentet fra Reiertangen, Albybukta og langs strendene som grenser mot Revlingen. De fikk betalt 3 kroner pr. tonn stein de lempet. De flinkeste greide et tonn på bare 3-4 turer. Kontrollør var byingeniør Stabell. Han målte opp last regnet ut sånn ca. vekt.
 
Etter hvert ble haugene høye nok til å være bølgedempere. På enkelte steder var det ned mot 5 meter dypt kunne Aksel Olsen fortelle, som var en av roerne. Noen år senere ble murene forsterket med store steinblogger som var hugget ut ved Hoppern på Jeløya. De ble lagt på toppen av steinmuren. Selve muren gikk i en halvmåne ut mellom kanalen og det gamle kurbadet. Inni denne halvmånen ble det oppført to trebrygger som ble brukt til båtplasser for litt mindre båter. Ved den innerste brygga var det så grunt at båtene sto tørt ved lavvann.
 
Bryggene ble benyttet frem til 1914 hvor selv bølgeburen ikke greide å holde igjen den store vinterstormen som knuste bryggene og 40- 50 båter i biter. Brygga ble aldri tatt i bruk på samme måte, og bare 2 år senere begynte man byggingen av det som i dag er selve Værlebrygga.



søndag 14. februar 2021

Et tidsbilde - D/S Bastø i kanalen



D/S Bastø på vei gjennom kanalen. Bastø ble bygget på Akers Mek. Værksted i 1885 på bestilling av R. M. Peterson i Moss og er den aller første dampbåten med navnet "Bastø". Båten vi ser på bildet er 14.8 meter lenger enn originalen. Den ble bygget ut i 1901 og fikk et mer "standard" utseende. Skipet gikk i fast rute mellom Halden/Hvaler og hovedstaden, men tilhørte Moss. I 1907 ble en automobil løftet om bord for aller første gang. Det var antagelig Sam Eyde som eide denne. I 1911 solgte Peterson sine båter og rettigheter til A/S Alpha. Bastø var i drift 63 år før hun til slutt ble hugget opp i Stavanger.

Bak til venstre ser vi taket på tollbodens bryggemottak. Og Tollboden ved siden av der igjen. Det sies at det avlange taket er det samme som tidligere ble brukt som fiskebasar på Torget. Tollboden ble oppført i 1859. Dens skjebne har vært truet flere ganger, men står mer solid enn noen sinne i dag. Midt i bildet ser vi den originale Fiskebasaren. Den ble oppført i 1899 og i hovedsak benyttet til salg av fersk fisk i saltvannstanker. Den måtte flyttes i 1961 da dagens kanalbro trengte plassen til ny avkjøring. Den gamle bygningen ble revet i 1968. I dag er en moderne utgave bygget omtrent på den samme plassen.
 
Ellers ser vi deler av den gamle kanalparken som på denne tiden gikk helt ned til den gamle broen og litt bebyggelse i Jeløgata bak der igjen.


lørdag 13. februar 2021

Molbæktjernet


Molbæk/Moldbæk/Mollebek/Molbekk
Forfattet av Arve Tomt Gundersen for Mossehistorien

I dag ligger Molbekktjernet som en liten perle midt inni i større anleggsområde fordi Bane NOR anlegger ny jernbane. Tjernet har beholdt sin idyll og vil trolig fortsette med det i ennå mange år. Så sant ikke eiendomsspekulanter nok en gang får sin vilje, og et boligfelt overtar plassen. Noe som har vært prøvet ved flere tilfeller i følge byens aviser. Kystlinjen går ved tjernet og er en populær plass.

Selve navnet er jeg litt usikker på. Men "Molbæk" er et kjent dansk navn. Kanskje en sammenheng.
Tjernet på Molbæk har trolig eksistert svært lenge. I begynnelsen var det nok mer myr enn tjern som stadig ble litt dypere ved at bunnen slo seg til ro og at det var lite vann som rant ut av tjernet.

Vi skal heller ikke se bort i fra at da tjernet var mindre, var det mye tettere skog samt en blanding av religion og hedeniske skikker i området. At tjernet var trolsk er ganske trolig og hadde nok både nøkken og annet overtroisk ved seg. Og vi vet at druider holdt til i skogen og at det var flere rettersteder i området. Dessuten gikk den senere kongeveien like ved. På enn ferdselsåre som er ganske mye eldre enn selve kongeveien.

Den flotte trebrua som står der i dag, er en kopi av en eldre bro. Den nye er bygget av mossespeiderne. Før den første trebrua var det en hengebru med tynne planker på stålwire. Sånn passe vinglete skal man tro, selv om den ikke var så lang.

Den første trebroen. Fotografert av Gustav Lindman i 1909.

I nyere og mer moderne tid kjøpte bedriften M. Peterson & Søn hele dette området. Inkludert tjernet. Både for tømmer og for tjernets del. De tynnet godt ut det gamle tykke skogen. Isblokker hadde også blitt industri, og egnet seg godt for eksport. I Paris drev grosserer Fredrik Peterson stor butikk med salg av store isblokker med sitt selskap som flere av landets "Iceexporter". Molbæktjærnet skulle vise seg egnet til isskjæring. Peterson utvidet tjernet og satte opp en kunstig voll. På den går turstien fra broen i dag. Vollen ble bygget av svenske arbeidere, "grågjess". Navnet fikk de for de gjerne kom i flokk på våren og dro igjen på høsten. De var spesialister på slike voller av stein og leire. Og vollen står der i dag som et bevis fra en svunnen tid. Den første isskjæringen startet allerede i 1880. 

M. Peterson & Søn i 1905. Ukjent fotograf. Vogtsamlingen-Mossebibliotekene.


Før de kunne begynne med selve arbeidet måtte tjernet renskes for løv og annet før kulda satte inn. Deretter måtte det passes på å måkes rent for snø. Ikke bare for å komme til, men også for at naturen skulle få bedre mulighet til tykkere og renere is. "Snøis" fikk dårlig karakter. Når isen var rundt 12-20 tommer tykk kunne man begynne. Selve skjæringen foregikk med en litt spesiell sag. Den var bred ved håndtaket og ble smalere mot enden. Ofte ble blader etter gamle oppgangssager resirkulert og tatt i bruk. Selve isblokkene var på 24 x 24 tommer. Og det var en egen teknikk på arbeidet. Først skar de opp lange striper på langs med en stor plog. Disse hadde navnet "rebber". Da fikk de en mal å skjære etter og saget fra strek til strek. Det var hardt arbeid og lange dager. I en tid hvor store barter var populært var det nok godt med rim i bartene. Saga ga fra seg en skjærende høy lyd. Spesielt om man skjærte litt skjevt slik at bladet kom i klem. I tillegg fikk ikke arbeiderne lov til å røyke, tygge skråtobakk eller ha med mat og drikke ut på isen. Isen skulle nemlig være av den reneste sort. Spesielt fordi mye av salget gikk til grever og lorder i England. Ja det sies at selveste dronning Victoria av England fikk is fra Mobæk. Hun hadde forresten så strenge krav til kvalitet på isen at det skulle være mulig å lese en avis gjennom en isblokk. Arbeidslederen hadde allikevel en god flaske med brennevin på lomma. Denne kunne kurere kulde, utmattelse, ja til og med skader. 

En stor isbinge ble oppført like ved brua på Molbæk, litt ned i skråningen. Fra isbingen var det satt opp en stor trerenne som gikk helt ned til Mossesundet. Isen ble lagret i store flishauger i isbingen til ut på våren. Flis kan holde på is og snø gjennom en hel sommer. Isblokkene ble saget ut om vinteren og lagret i bingen. Fra isbingen sendt ned renna og ombord skip som lå klare i Mossesundet. Eksporten gikk videre i hovedsak til England, men også Stettin og mange andre steder i Europa. På bildet til høyre ser vi skipet "Jølund af Moss" som losser is i England. 
Johan Fredrik Thorne Peterson kjøpte senere det gamle svenske dampskipet SS Neptun i 1897. Denne døpte han om til «Molbæk». Skipet gikk i fast rute med isfart i månedene april til desember. Tok gjerne med is til England og alkohol, koks og andre varer i retur. Et skip Peterson solgt bare året etter. Og som skulle få sin egen historikk de neste tiår.

Isskjæringen satte rundt 30 mann i arbeid i 6- 8 uker. Arbeiderne som normalt jobbet på fabrikken til Peterson som sagarbeidere på sommeren, tjente 5 øre pr. isblokk. Med interessen for kjøp av isblokker tok man også i bruk is fra Noretjernet og flere steder i Vansjø. Faktisk var det så god butikk at det ble uvennskap blant byens is-foretingsmenn som satte stoppere for hverandre. ved flere tilfeller. En stor rettssak fulgte i kjølevannet av dette. 

Det var allikevel ingen lukrativ forretning da man aldri var sikre på markedet. Mye var avhengig av sommervarmen, spesielt i England. En sesong kunne alt være utsolgt på første måned, og neste sesong kunne man bli sittende med halve salget. Is-skipene konkurrererte i tillegg da de la til kai om å kapre de beste selgerne. I tillegg kunne været være lunefullt. Ble det vindstille kunne isen smelte før de var fremme. Ved dårlig vær kunne isblokkene bevege på seg fordi de var så glatte. Skip kunne kantre, folk havne i sjøen og isblokkene kunne bli til små isfjell. 

Men, det var altså ikke småtteri som ble tatt ut av isblokker. I toppåret 1898 gikk det hele 1700 skipslaster med is ut av Mossesundet. Ironisk nok, det samme året man oppfant "kjøleskapet". Man kunne begynne å lage kunstig is, og salget av isblokker sank drastisk. Og da strøm og kjøleteknikk ble utvidet forsvant også interessen for disse digre «kjøleskapene». Peterson la derfor ned isbedriften i 1909 og byens borgere begynte å ta i bruk tjernet. I 1915 brant isbingen ned. Den ga fra seg så mye røyk at folk fra Moss, Peterson og Kambo kom strømmende. Det var den gamle våte flisa som røykla området.  I 1917 ble de siste isblokkene skjært i Moss. Ser du riktig nøye etter er det ennå rester etter denne "industrien" i området nedenfor dammen på Molbæk, slik som på bildet til venstre. (Foto: Moss kommune). 

En populær plass blant de yngre. Ukjent fotograf.

Da var tjernet ble forlatt opp og isblokkene var historie ble det samtidig en god og populær badeplass. Det var ofte fester på tjernet. Flere prammer ble benyttet på sommeren rundt på tjernet. Et sted ungdommen trivdes godt. Og barna bygget små skrøpelige flåter. Et lite paradis rett og slett, litt utenfor den støyende, stinkende og skitne byen. Selv om det kanskje både stinket og støyet fra Petersons fabrikk om vinden blåste i «feil» retning. På vinteren strømmet også byfolket hit. Mossespeiderne arrangerte flere konkurranser og øvelser der. De hadde også leir langs tjernet. I en periode var det flere beboer som fikk drikkevannet sitt fra Molbæk. I den samme perioden var det badeforbud i tjernet. Noe som selvsagt ikke ble overholdt, og politiet måtte stadig rykke ut.

Bandy på isen. Foreviget av Johan Rynnås i 1937.

Det var også et bra sted å gå på skøyter. Spesielt bandy var svært populært etter at isblokkindustrien var lagt ned. Her ble det spilt kamper. Både lokale og bykamper. I 1950 ble det satt ut Ørret i tjernet. I dag overnatter fortsatt folk rundt tjernet. Og skoleklasser reiser gjerne dit på tur. 

Da NSB i sin tid skulle bygge dobbeltspor inn mot Moss la de en del av jernbanen i en tunnel. Det ble snakk om å tørke ut tjernet, for det var uro om at vannet skulle lekke i tunnelen. Igjen overlevde denne perlen som mange ennå bruker som turmål, fiskested og til og med badeplass. Nå skal det sies at det ikke anbefales å bade der. Det er rett og slett fordi tjernet er et stille vann. Dermed er det god grobunn for, vel det meste du ikke har lyst til å ha med deg etter en dupp i tjernet. Under isblokkindustrien ble tjernet tappet en god del da isblokkene ble tatt ut og nytt vann kom sigende til på nytt. Dermed fornyet vannet seg for hver sesong. Om det fortsatt er fisk i tjernet, vet jeg ikke. 

Kanskje har du selv noen god minner herfra? 


KILDER
Et handelshus gjennom 150 år M Peterson & Søn 1951 
Topografiske og statistiske Meddelelser om Kjøbstaden Moss i dens Fortid og Nutid
J.H. Vogts skriftelige verk.
Hans Martinsens beretninger
Alfred Olsen Haugs beretninger 
Helge Warberg-Knoll
Byavisene